WOESTIJN'93


Gedurende zeven jaar heb ik mij verbonden met theatergroep Woestijn'93, onder leiding van theatermaker Hazim Kamaledin. Ik was er dramaturg en co-auteur. 


Hazim Kamaledin:

"Ilse Heip heeft gewerkt als dramaturge voor Woestijn’93. Haar hoofdzakelijke taak was het werken aan taal, structuur en promotie. Zij en ik hebben alle toneelprojecten tot 2001 samen gerealiseerd.
Les Ombres dans le Sable voor KunstenFestivalDesArts, De Moordenaars, Heupen met Hersens, Gamma Van Stilte, De uren nul, Foto’s in de Storm, Het oog van de dadel en Pijnboom.

Ilse was geëngageerd, oprecht en bracht een hoge kwaliteit. Zij was immers mijn woorden (als buitenlander) die jullie konden lezen en zien op scène."


HAZIM KAMALEDIN


Tekst van Wikipedia (voorlopige invulling):


"Hazim Kamaledin (Babylon(Irak) in 1954) is een theatermaker (schrijver,regisseur,acteur, docent), auteur(roman, proza, vertaler) en redacteur.

Hazim vluchtte eind jaren zeventig uit Irak. Hij werd er bedreigd, opgepakt en gefolterd, omdat hij weigerde theater te maken ten dienste van de Iraakse dictator Saddam Hoessein. Na veel omzwervingen, via Syrië, Turkije, Bulgarije, Libanon en Griekenland belandde hij in België. Hier werd hij artistiek leider van de theatergroep Woestijn '93 en daarna van theatergroep Cactusbloem, waar hij ook teksten voor schreef. Hij publiceerde zijn eerste Nederlandstalige roman Oraal bij Beefcake Publishing (2011). Met de theaterstukken ‘The Babylonian Mona Lisa’, ‘Oedipus’ en ‘Black Spring’ is hij de internationale toer opgegaan. Zijn boek Desertified Waters werd in 2015 genomineerd voor de Arabic Booker Price. Diverse andere boeken verschenen bij vzw Woestijn '93 en Cactusbloem. Kamaledin was betrokken bij ZebrART, de kunstenaarstak van Vluchtelingenwerk Vlaanderen sinds het ontstaan van de organisatie, en bleef lid van de Raad van bestuur tot maart 2014, toen de vereniging bij gebrek aan middelen de facto (voorlopig) on hold werd gezet.

In 2014 werd Kamaledin door het Arabisch theaterinstituut uitgeroepen tot beste toneelschrijver van het jaar voor zijn toneeltekst ‘Gekheid met voorbedachten rade’. De uitreiking van de prijs vond plaats op 13 januari 2015 in Marokko (Théâtre National Mohammed V Rabat) tijdens de zevende editie van het prestigieuze Arabisch Theaterfestival."

Als een soort manifest en om het publiek de kans te geven ons proces te volgen, heb ik toen onderstaande tekst geschreven. Ik moet toen 25 jaar geweest zijn. Nu lees ik wel een aantal fouten. :-)


EEN STUKJE UIT 'GAMMA VAN STILTE'


Aisja:

ik moet een glimlach kopen

een snuifje geduld, vijfendertig kiezen en zeven paar handschoenen

het eerste paar om het krampachtige trillen van mijn handen te bedwingen

het tweede, derde en vierde, tot het zevende, om niemand de kilte van mijn vingers te laten voelen

duistere wand, ik tooi me met bijziendheid

een getinte bril om niet te tonen hoezeer ik afwezig ben


wapen u met die gesatineerde glimlach

trek hem aan, poets hem op

trim uw benen, zodat je kunt bewegen met hunkerende souplesse

rood uw lippen, camoufleer hun netwerk van kloven

koop een leugenbokaal met een lange snavel

die uw gesprekken kleurt met rozenwater

maar wees zelfzuchtig

want de gasten komen eraan met velen

wrijf uw handen 

kruid ze met lauwheid en ongewilligheid

parfumeer jezelf met slechts een vleugje

vals als een maanzee

of beter nog, vreet knoflook en ajuin

om de stank van de walg, die indringer tijdens het kussen, te verdrijven


Er valt nog heel veel te vertellen over Woestijn'93 en mijn ervaring daar. Het gaat over zeven jaar van mijn leven. Maar dat zal voor later zijn. Nog één kort stukje uit hetzelfde stuk.


Aisjia:

ik ontmoet ze aan de dis van afkeer: het geheugen

die afkeer brengt me naar een land: de illusie

een ontmoeting nadat de maden mijn herinneringen wegvraten

en verstrooiden

details in de wind

beknotte woorden, restanten van mijn kindertijd

over een moederland met verteerde gelaatstrekken

hier, nu

een straf

in mijn ongetemde eenzaamheid rest slechts vervaging

er is niets behalve een koor van schaduwen

een zwerm die zich verplaatst

in de ruimte van een lege straat

zo zij het

het is vereist hen te begroeten

vooreerst grijp je zijn afgestompte handen

daarna kus je zijn gekloofde lippen

voorzichtig, zodat geen stinkend vocht ontsnapt

speel met zijn haar

nog steeds groeiend, grijs garen

tot het zijn schouders - borstkas - bekken - voeten bedekt

let op

ge zult hem kussen op zijn voorhoofd

maar wordt verondersteld

zijn uitgestrekte halslijn

niet te hertekenen